3-daagse training TRAIN-ID: Bevorderen van de gezondheid en gezonde leefomgeving van cliënten met een verstandelijke beperking
Het Radboud UMC en de BPSW organiseren op 19 september, 3 oktober & 17 oktober 2025 de Train-ID: Een training over het bevorderen van de gezondheid en gezonde leefomgeving van cliënten met een verstandelijke beperking.
Mensen met een verstandelijke beperking zijn minder gezond dan hun leeftijdsgenoten zonder verstandelijke beperking. Ze overlijden eerder en hebben meer gezondheidsproblemen. Dit komt onder meer doordat hun zorgbehoeften niet altijd (op tijd) worden herkend en behandeld. Je kunt als begeleider invloed uitoefenen om deze gezondheidsverschillen te verkleinen. Hierdoor leven mensen in een betere gezondheid.
Wil je weten hoe je hier een bijdrage aan kan leveren? Hoe je als belangrijke schakel kan signaleren en actie kan ondernemen om de gezondheid van de cliënten te verbeteren? Dan is dit een passende en leerzame training voor jou.
Voor wie?
Begeleiders met een sociaal agogische opleiding of zij-instromers die werkzaam zijn in de gehandicaptenzorg.
Doel van de training
Als begeleider met een sociaal agogische achtergrond heb je weet van het bevorderen van de gezondheid en een dagelijkse gezonde leefstijl van je cliënt. Je versterkt het signaleren van en het handelen naar gezondheidsbehoeften van je cliënt. Hierbij is aandacht voor kennisoverdracht, inzichten opdoen over jouw rol als begeleider en uitwisseling met collega’s en ervaringsdeskundigen.
Onderwerpen
- Het leren kennen van de cliënt en de gezondheidsvaardigheden van je cliënt
- Relevante gezondheidsaspecten
- Observeren en signaleren
- Multidisciplinair samenwerken
- Gezonde leefomgeving bevorderen
- Motiverende gespreksvoering
- Wils(on)bekwaamheid
- Impact handelen vanuit Wet Zorg en Dwang
Resultaat
Lesdag 1: Wie is de cliënt? De brug maken tussen observatie en potentiële betekenis voor gezondheid. En wat doe je na de observatie?
- Je weet wat essentiële kenmerken zijn van de gezondheid van mensen met een verstandelijke beperking.
- Je begrijpt wat het belang is van het leren kennen van de cliënt voor het bevorderen van de gezondheid.
- Je benoemt hoe je als begeleider aspecten van gezondheidsproblemen kan signaleren.
- Je bent in staat om de kwaliteit van je observatie te beoordelen (of de observaties objectief en oordeelvrij zijn).
- Je bent in staat om het gedrag, de gezondheidssituatie en de ontwikkeling van de cliënt te observeren en veranderingen te signaleren, waardoor je het begeleidingsplan kan opstellen en steeds kan aanpassen aan de behoeften van de cliënt. En dit in de praktijk te kunnen handelen.
Dag 2: Samenwerken en afstemmen
- Je bent je ervan bewust wie er om de cliënt heen staan en wat ieders rol is voor het bevorderen van de gezondheid van de cliënt, inclusief de rol van de Arts VG.
- Je durft je eigen bevindingen te delen met verschillende disciplines.
- Je kent het belang van het bespreekbaar maken van het thema ‘gezondheid en gezonde leefomgeving’ binnen het team.
- Je bent in staat om autonomie en ondersteuningsbehoeften op het gebied van gezondheid met je cliënt en belangrijke naasten af te stemmen.
- Je weet het begrip wilsbekwaamheid te duiden en beredeneert wanneer deze getoetst moet worden.
Dag 3: Bevorderen van een gezonde leefomgeving
- Je weet wat een gezonde leefstijl inhoudt.
- Je weet hoe je als begeleider op een laagdrempelige manier een gezonde leefstijl kan bevorderen, zodat je gezondheidsproblemen kan voorkomen bij verschillende niveaus en leeftijden.
- Je ervaart het belang en het plezier van het stimuleren van een gezonde leefstijl.
- Je weet wat motiverende gespreksvoering inhoudt en hoe het ingezet kan worden bij de cliënt en naasten ter bevordering van een gezonde leefomgeving.
- Je bent in staat om in dialoog met de cliënt en/of belangrijke naasten te bepalen waar de cliënt ondersteuning nodig heeft in het maken van keuzes voor een gezonde leefomgeving.